Βελτίωση και Ανάπτυξη της Αυτοπεποίθησης των Νεαρών Αθλητών

Πηγή: Α.Ο Καρέα

Θέλουμε και Μπορούμε να βελτιώσουμε την αυτοπεποίθηση του νεαρού αθλητή, έχοντας σαν δεδομένο , ότι η ιδανική αυτοπεποίθηση είναι μία μέση κατάσταση ,ούτε πολύ χαμηλή ούτε πολύ υψηλή. Η βελτίωση και ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης μπορεί να γίνει με τεχνικές έπειτα από την αναγνώριση του θέματος. Αυτές οι τεχνικές θα δοθούν αρχικά από τον προπονητή και θα αποτελέσουν καθημερινή άσκηση συνεργασίας μεταξύ προπονητή -αθλητή- γονέων και παραγόντων ομάδας.

Ο ρόλος των γονέων καταλαμβάνει κυρίαρχο ρόλο στο καλό αποτέλεσμα γιατί οι γονείς έχουν την δυνατότητα εφαρμογής του πλάνου των τεχνικών ανάπτυξης αυτοπεποίθησης εντός και εκτός γηπέδων για περισσότερες ώρες .

Πιο συχνά αναγνωρίζουμε περιπτώσεις χαμηλής αυτοπεποίθησης στην νεαρή ηλικία , χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η υπέρμετρη αχαλίνωτη αυτοπεποίθηση που αγγίζει τα όρια του εγωκεντρισμού δεν αποτελεί παράγοντα προβληματισμού και μέτριας συνεργασίας με τους συναθλητές του νεαρού αθλητή , ιδιαίτερα στα ομαδικά αγωνίσματα.

Ας κάνουμε μερικές παραδοχές που είναι καθοριστικής σημασίας με το θέμα της αυτό-πεποίθησης και της αυτό-εκτίμησης . Αυτές οι παραδοχές μας απασχολούν κυρίως σαν καταστάσεις που απασχολούν παιδιά / νεαρούς αθλητές , έτσι είναι φυσικό να αποκτούν μεγαλύτερη δραστικότητα και βαρύτητα για την βελτίωση τους.

  • Το πώς βλέπει κανείς τον εαυτό του επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το πώς θα τον δουν οι άλλοι.
  • Όλοι έχουμε ανάγκη από επιβεβαίωση γιατί μέσα από αυτήν ανεβαίνει η αυτοαντίληψη.
  • Η αυτό-εκτίμηση μεγαλώνει με την αποδοχή από τους άλλους.
  • Η άποψη του ανθρώπου για τον εαυτό του δεν είναι στατική .
  • Η αυτοαντίληψη αναπτύσσεται μέσα από την καθημερινή επικοινωνία .
  • Θετικές επικοινωνίες αναπτύσσουν σε αντίθεση με τις αρνητικές που μειώνουν τόσο την αυτοαντίληψη όσο και την αυτοπεποίθηση .

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗΣ

  1. Κάνε μία λίστα με τις επιτυχίες σου. Ο κάθε ένας έχει επιτυχίες όσο μικρές και αν είναι αυτές .
  2. Μην ξεπερνάς τις επιτυχίες χωρίς να κοντοσταθείς να τις πανηγυρίσεις, μην τρέχεις στην επόμενη προσπάθεια περίμενε λίγο, η επιτυχία είναι το οξυγόνο μας, πρέπει να την χαρούμε .
  3. Κάνε μια λίστα με τα θετικά χαρακτηριστικά σου. Ο προπονητής οι γονείς ακόμα και οι φίλοι-συναθλητές μπορούν να βοηθήσουν αν ο αθλητής παρουσιάζει δυσκολίες στην ανεύρεση θετικών χαρακτηριστικών του.
  4. Προσπάθησε να ξεπεράσεις τους δισταγμούς. Για παράδειγμα αν ο αθλητής φοβάται να σουτάρει μπορεί να δοκιμάσει περισσότερες φορές στην προπόνηση ή και σε φιλικά παιχνίδια μετά από την καθοδήγηση του προπονητή γνωρίζοντας ότι το μέγεθος της αποτυχίας θα μειωθεί με την εξάσκηση. Αν δεν ρισκάρεις μπορεί να νοιώθεις ασφαλής αλλά δεν βελτιώνεσαι. Ο προπονητής πρέπει να δώσει ιδιαίτερη σημασία και στο τρόπο που θα επιβραβεύει ή θα κάνει παρατηρήσεις στους αθλητές. Μπορεί εύκολα να τους τονώσει ή να τους μειώσει την αυτοπεποίθηση. Σε αυτό φυσικά συμμετέχουν και οι γονείς επιβραβεύοντας συχνά και υπενθυμίζοντας του πόσο σημαντική είναι η συμμετοχή του στην ομάδα !
  5. Ανακάλυψε τι είναι αυτό που σε ενοχλεί, στην προπόνηση, στον αγώνα, στη σχέση σου με τον προπονητή και τους συμπαίκτες και κάνε ένα σχέδιο με τα βήματα που θα κάνεις για να το ξεπεράσεις. Αν πιστεύεις ότι σε μειώνουν ή σε απορρίπτουν ζήτησε να το επιβεβαιώσουν έτσι ώστε να είναι σίγουρο και όχι η ιδέα σου. Οι ξεκάθαρες σχέσεις ωφελούν πάντα την ομάδα. Οι γονείς και εδώ έχουν υποστηρικτικό ρόλο ,να προκαλέσουν συζήτηση συνεργασίας με τον προπονητή αν αναγνωρίσουν πρώτοι το θέμα .
  6. Η αντιμετώπιση της αποτυχίας είναι ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να μάθουν οι αθλητές από τον προπονητή τους. Μεγαλύτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στο πως μαθαίνουμε από τα λάθη μας και ότι μόνο έτσι βελτιωνόμαστε. Είναι άλλωστε μία από τις βασικές αρχές της ζωής που στον αθλητισμό έχουμε την ευκαιρία να μαθαίνουμε και να αντιμετωπίζουμε σε νεαρότερη ηλικία.
  7. Όρισε στόχους οι οποίοι θα ικανοποιούν αποκλειστικά εσένα, δε χρειάζεται να ανταποκρίνεσαι στις προσδοκίες των άλλων. Αντιμετώπισε αυτούς τους στόχους θετικά και ενίσχυσε τον εαυτό σου όταν τους πετυχαίνεις . Η συμμετοχή των γονέων εδώ είναι, να δώσουν την δυνατότητα στον νεαρό αθλητή να θέσει τους δικούς του στόχους , μόνο τότε θα προκύψει η μέγιστη ικανοποίηση σε εκείνον όταν θα επιτευχθούν.
  8. Στην διάρκεια της νοερής εξάσκησης, αφιέρωσε ένα μέρος για να φανταστείς πως θα είναι ο εαυτός σου όταν θα έχει επιτύχει τους στόχους του. Νοιώσε τα συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης. Είναι το «όραμα» της επιτυχίας που πρέπει να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά όχι μόνο να έχουν αλλά να είναι και συγκεκριμένο , απτό και ζωντανό. Μόνο τότε μπορεί να προκαλέσει προσμονή και να αποτελέσει κινητοποιητικό παράγοντα στην προσπάθεια.
  9. Η εκμάθηση τεχνικών χαλάρωσης και διαχείρισης του άγχους ωφελεί στην τόνωση της αυτοπεποίθησης καθώς οι νεαροί αθλητές με λιγότερες αγωνιστικές εμπειρίες, ξεπερνούν πιο εύκολα τις δυσκολίες και αποδίδουν καλύτερα.

Στην προσπάθεια της βελτίωσης και ανάπτυξης της αυτοπεποίθησης των παιδιών χρειάζεται καθημερινή φροντίδα , θέλουμε καθημερινή χρήση πολλών από αυτές τις τεχνικές , μόνο έτσι θα καταφέρουμε να έχουμε ισχυρή αυτοπεποίθηση στην προσπάθεια του νεαρού αθλητή μας.

Επίσης όλοι μας θα πρέπει να μην λησμονούμε ότι πρέπει να υποστηρίξουμε με αποτελεσματικότερο τρόπο κυρίως στιγμές «αποτυχίας» που είναι χείμαρρος αρνητικών συναισθημάτων και απογοήτευσης αλλά και σημαντική πηγή εκμάθησης αυριανών καταστάσεων ζωής για τα παιδιά . Λίγες σκέψεις θα μπορούσαν να είναι :

  • Να θυμηθούμε να δώσουμε στον εαυτό μας την «άδεια» να αποτύχει καμιά φορά .
  • Γιατί μόνο όταν μπει κανείς μέσα στο γήπεδο μπορεί να επιτύχει ή όχι και όχι στην θεωρία , εμείς που μπαίνουμε συνέχεια ξέρουμε πολύ καλά ότι στην προσπάθεια μας σαν αποτέλεσμα υπάρχει η νίκη αλλά και η ήττα .
  • Να μετατρέψουμε τις προσκολλήσεις σε προτιμήσεις .
  • Να προτιμούμε κάτι να συμβεί, αλλά αν δεν συμβεί , να δεχόμαστε αυτό που συνέβη, να προχωράμε μπροστά και να μην υποφέρουμε .
  • Αυτό δεν σημαίνει απραγία , αντίθετα : κάνουμε ότι μπορούμε.
  • Απλά αποδεχόμαστε το αποτέλεσμα γιατί είμαστε ρεαλιστές αλλά και αγωνιστές, ο «αγωνιστής»  έχει δεσμευθεί με όλες του τις δυνάμεις σωματικές ή ψυχικές να προσπαθεί ξανά και ξανά .
  • Έτσι συνεχίζουμε για την επόμενη προσπάθεια μας που θα είναι η επιτυχημένη!

ΑΘΛΗΤΙΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΚΑΡΕΑ

Το Παιδί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος



ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Εγγραφή σε ενημερώσεις
Ειδοποίηση για
guest

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

0 Σχόλια
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια