«Πάρ’ το αλλιώς» για τον Υμηττό

Πηγή: Ελευθεροτυπία

Προς ακύρωση οδηγείται ο διαγωνισμός για τους αυτοκινητόδρομους της Αττικής, με προοπτική να προκηρυχθεί νέος ώς το καλοκαίρι του 2010, με νέο σχεδιασμό που θα εναρμονίζεται με τις αρχές προστασίας του Υμηττού και το ρυθμιστικό σχέδιο της πρωτεύουσας, το οποίο επίσης προβλέπεται να επανεξεταστεί.

  • Τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζονται να κάνουν επίσημες ανακοινώσεις ώς το τέλος Νοεμβρίου, εγκαταλείποντας τις αρχικές «στρογγυλεμένες» προσεγγίσεις για πάγωμα του διαγωνισμού επί 4 έως και 6 μήνες. Το χρονοδιάγραμμα της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ προέβλεπε ότι οι ενδιαφερόμενοι εργολάβοι είχαν προθεσμία ώς τις 22 Δεκεμβρίου να υποβάλουν τα ερωτήματά τους. Καταλυτικό ρόλο παίζουν οι κινητοποιήσεις δήμων και φορέων των περιοχών γύρω από τον Υμηττό, που δεν τους αφήνουν περιθώρια για άλλες επιλογές.
  • Σήμερα μάλιστα πραγματοποιείται συγκέντρωση στο δημαρχείο Καισαριανής, ενώ ετοιμάζονται προσφυγές στο ΣτΕ για να ακυρωθεί η κοινή υπουργική απόφαση της 24ης Αυγούστου 2009, με την οποία καθορίζεται το καθεστώς προστασίας, αλλά στην ουσία δίνεται χαριστική βολή στον πιο σημαντικό ορεινό όγκο του λεκανοπεδίου. Καθολικό αίτημα αποτελεί να κηρυχθεί ολόκληρη η έκταση των 81.230 στρεμμάτων του Υμηττού εθνικός δρυμός και να προστατευθεί από επίδοξους καταπατητές, αλλά και έργα που θα αλλοιώσουν την φυσιογνωμία του. Η βασική αυτή απόφαση, σε συνδυασμό με τις κυκλοφοριακές μελέτες που σήμερα δεν υπάρχουν, αλλά και τα σχέδια για το ρόλο του λεκανοπεδίου την επόμενη 20ετία, θα καθορίσουν τις προδιαγραφές των νέων αυτοκινητοδρόμων.
  • Στην ευρύτερη περιοχή του Υμηττού εγείρουν αξιώσεις τέσσερις συνεταιρισμοί. Διεκδικούνται 1.100 στρέμματα στου Παπάγου από τον Αυτόνομο Οικοδομικό Οργανισμό Αξιωματικών (ΑΟΟΑ), 510 στρέμματα αμφισβητούνται στη Γλυφάδα από τους συνεταιρισμούς καφεπωλών και πολιτικών υπαλλήλων του πάλαι ποτέ υπουργείου Στρατιωτικών, 915 από τον συνεταιρισμό θυρωρών, τα οποία μάλιστα βρίσκονται εξ ολοκλήρου στη ζώνη απόλυτης προστασίας.
    Ιδιώτες επιχειρούν να βάλουν χέρι σε 370 στρέμματα στο Χολαργό, ενώ η υπόθεση των κληρονόμων Νάστου που αφορά 12.500 στρέμ. στην Αργυρούπολη βρίσκεται στα δικαστήρια από τη δεκαετία του ’80. Ακόμα και η Εκκλησία διεκδικεί 14.000 στρέμματα στην περιοχή Βύρωνα-Καισαριανής, όπου παλιότερα ετοιμαζόταν να κατασκευάσει συνεδριακό κέντρο.

Η επίθεση του τέως υπουργού ΠΕΧΩΔΕ στον Υμηττό είχε τρία σημεία αναφοράς:

  • ΝΕΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ. Οι μελέτες προέβλεπαν διέλευση από περιοχές που έχουν ενταχθεί στο δίκτυο NATURA, με 130 είδη πουλιών, από τα οποία τα 28 είναι απειλούμενα, καθώς και από πολύτιμη γεωργική γη στην Ανατολική Αττική.
  • Σημαντικοί είναι οι αρχαιολογικοί χώροι που βρίσκονται κοντά στους ανισόπεδους κόμβους που είχαν προβλεφθεί, ενώ οι υποσχέσεις για μελλοντικές δενδροφυτεύσεις δεν αντισταθμίζουν την κοπή χιλιάδων δένδρων για τις ανάγκες των επιφανειακών έργων.
  • ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΜΗΤΤΟΥ: Το νέο παρουσιάστηκε στις αρχές του 2009, με διακηρύξεις για την ενίσχυση του καθεστώτος προστασίας. Στην πραγματικότητα όμως υποβάθμιζε το βουνό σε αστικό πάρκο και χώριζε την έκταση σε οκτώ ζώνες, που άφηναν παραθυράκια για να «τακτοποιηθούν» αυθαιρεσίες και «αναψυκτήρια» που είχαν κατασκευαστεί με την καταστρατήγηση του διατάγματος 544/1978. Παρά τις αντιδράσεις, οι προτάσεις είχαν εγκριθεί μέσα στον Αύγουστο από τον Οργανισμό Αθήνας.
  • ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ: Επιστρατεύθηκε κυριολεκτικά στο «παρά πέντε» όταν διαπιστώθηκε ότι το ισχύον Ρυθμιστικό του 1985 δεν περιλαμβάνει τέτοιας κλίμακας δρόμους και επομένως οι προσφυγές στο ΣτΕ θα είχαν ένα σοβαρό πλεονέκτημα. Το σχέδιο που παρουσιάστηκε κινείται στη λογική της επέκτασης του πολεοδομικού συγκροτήματος προς τα Μεσόγεια και επιχειρεί να δώσει νομοθετικό περιτύλιγμα στους φαραωνικούς αυτοκινητόδρομους Σουφλιά.

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Εγγραφή σε ενημερώσεις
Ειδοποίηση για
guest

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

0 Σχόλια
Ενσωματωμένα σχόλια
Δείτε όλα τα σχόλια