ΔΗΜΟΣ ΜΟΥΤΣΗΣ
Ίσως είναι ο δημιουργός που κατάφερε να συνδέσει με τον καλύτερο τρόπο τους συνθέτες της γενιάς του ?60, με τους τραγουδοποιούς που έδωσαν το στίγμα τους κυρίως μετά το 1980?Κάποιος που δεν το έχει ψάξει πολύ, σχεδόν δυσκολεύεσαι να αποδεχτεί ότι το «Αύριο πάλι», το «Μ? ένα παράπονο», η «Ελευσίνα», το «Άσπρα, κόκκινα, κίτρινα, μπλε», ο «Άγιος Φεβρουάριος» και η «Τετραλογία» ανήκουν στον ίδιο δημιουργό με το «Φράγμα», το «Ενέχυρο», το «Να!» και το «Για πούλημα, λοιπόν!».
Γεννήθηκε στον Πειραιά. Με αφετηρία το βιολί, σπούδασε κλασσική μουσική στο Ωδείο Αθηνών. Με προτροπή του Νίκου Γκάτσου και με τον ήχο του προπολεμικού Μάρκου στ? αυτιά του, άρχισε να ασχολείται με το τραγούδι? Οι πρώτες επιτυχίες σε δίσκους 45 στροφών και στους μεγάλους δίσκους «Κάποιο καλοκαίρι» και «Ένα χαμόγελο»? Με τον Κόκοτα, αλλά και με τον Μπιθικώτση, τη Μοσχολιού αλλά και το Μητσιά και τη Γαλάνη ? ως πρωτοεμφανιζόμενους, με τα τραγούδια του?
Άρχισε να ψάχνει περισσότερο τον προσωπικό του ήχο, έξω από τα «λαϊκά» στάνταρς της εποχής, με τον «Άγιο Φεβρουάριο»? Στην αναζήτηση ενός άλλου ήχου, προέκυψαν και οι μελοποιήσεις της «Τετραλογίας», σε ποιήματα των : Καβάφη, Καρυωτάκη, Ρίτσου και Σεφέρη? Με το «Φράγμα», άρχισε να τραγουδά ο ίδιος τα τραγούδια του, έχοντας αλλάξει απόλυτα το προσωπικό μουσικό του τοπίο? Από το «Ενέχυρο» και μετά, άρχισε να γράφει και τους στίχους? «Γουόκμαν», «Όνειρο», «Μια φυσαρμόνικα που κλαίει», «Μην το ψάχνεις? δεν πειράζει!»?
Γενικώς, ολιγογράφος και με μια συνεχή διάθεση για αλλαγές στη δημιουργία του? Κάπως έτσι, κάθε ενότητα δίσκων του, χαρακτηρίζει και μια άλλη εποχή ? χωρίς να επαναλαμβάνει τίποτα από τα προηγούμενα? Στο χώρο των τραγουδοποιών, από το ?80 και μετά, ακολουθεί ένα πολύ προσωπικό δρόμο ο οποίος ενσωματώνει τόσο κορυφαίους τραγουδοποιούς της ροκ, όσο και στοιχεία της τζαζ, της κάντρυ, του μπλούζ και της ελληνικής μουσικής πραγματικότητας, συνδυάζοντάς τα με αναφορές που κουβαλούν τόσο την ιστορία της ελληνικής ποίησης, όσο και την σύγχρονη σκέψη? Και σαφώς δεν είναι τυχαίο, για τις αναζητήσεις και τις επιλογές του, το ότι μέσα σε 33 χρόνια που μετράει στη δισκογραφία, οι καινούργιες δουλειές του είναι μόλις ? 14, ενώ από την πιο πρόσφατη καινούργια δουλειά του έχουν περάσει ήδη ? 16 ολόκληρα χρόνια?.
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ * :
ΚΑΠΟΙΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ (1968), ΕΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΟ (1969), ΑΓΙΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ (1971), ΣΥΝΟΙΚΙΣΜΟΣ Α (1972), ΣΤΡΟΦΕΣ (1973), ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ (1974), ΤΕΤΡΑΛΟΓΙΑ (1975), ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ (1976), ΤΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ (1979), ΦΡΑΓΜΑ (1981), ΕΝΕΧΥΡΟ (1983), ΝΑ! (1987), ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ (1990), ΓΙΑ ΠΟΥΛΗΜΑ, ΛΟΙΠΟΝ!
* Περιλαμβάνονται οι πρώτες ηχογραφήσεις του υλικού του.
Ομιλητής: Σταύρος Καρτσωνάκης
Τραγουδιστές: Γεράσιμος Ανδρεάτος ? Κώστας Τριανταφυλλίδης
Μουσική επιμέλεια, πιάνο: Άρης Βλάχος
Ακορντεόν: Άννα Λάκη
Τα τραγούδια που ακούγονται:
ΟΝΕΙΡΟ, Από το δίσκο «Να!»
ΜΙΑ ΦΥΣΑΡΜΟΝΙΚΑ ΠΟΥ ΚΛΑΙΕΙ, Από το δίσκο «Να!»
ΜΗΝ ΤΟ ΨΑΧΝΕΙΣ? ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΖΕΙ, Από το δίσκο «Να!»
ΚΑΤΙ ΤΡΕΧΕΙ!, Από το δίσκο «Για πούλημα, λοιπόν»
ΓΟΥΩΚΜΑΝ, Από το δίσκο «Ενέχυρο»
ΓΡΑΜΜΑ ΑΠ? ΤΗ ΛΕΓΕΩΝΑ ΤΩΝ ΞΕΝΩΝ, Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης, Από το δίσκο «Φράγμα»
DELENDA EST (ΕΡΗΝΟΥΛΑ ΜΟΥ), Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης, Από το δίσκο «Φράγμα»
ΔΕ ΛΕΣ ΚΟΥΒΕΝΤΑ, Στίχοι: Κώστας Τριπολίτης, Από το δίσκο «Φράγμα» Πρώτη εκτέλεση: Σωτηρία Μπέλλου ? Δήμος Μούτσης
ΠΕΣ ΤΗΣ ΤΟ Μ? ΕΝΑ ΓΙΟΥΚΑΛΙΛΙ, Ποίηση: Γιώργος Σεφέρης, Από το δίσκο «Τετραλογία», Πρώτη εκτέλεση: Μανώλης Μητσιάς
ΑΛΛΟΣ ΓΙΑ ΧΙΟ ΤΡΑΒΗΞΕ, Στίχοι: Μάνος Ελευθερίου, Από το δίσκο «Αγιος Φεβρουάριος», Πρώτη εκτέλεση: Δημήτρης Μητροπάνος-Πετρή Σαλπέα
ΑΥΡΙΟ ΠΑΛΙ, Στίχοι: Νίκος Γκάτσος, Από το δίσκο «Ένα χαμόγελο», Πρώτη εκτέλεση: Γρηγόρης Μπιθικώτσης
Δημοτικός Κινηματογράφος «Νέα Ελβετία»
Νέας Ελβετίας 34 & Σεβαστείας (Βύρωνας)
Ώρα έναρξης: 20.00