Το σχολείο ως σταθμός πρόληψης της βίας

Πηγή: Αθήνα 9.84

Ο ρόλος του νέου σχολείου, τον οποίο προβλέπει ο προγραμματισμός του υπουργείου Παιδείας, με στοχοκεντρική μαθησιακή διδασκαλία και ισότιμη-ενεργή συμμετοχή εκπαιδευτικών-μαθητών, απαντά στο μεγάλο ζητούμενο της πρόληψης της επιθετικότητας προς τα έσω (ψυχοτρόπες ουσίες) και έξω (βίαιες και εγκληματικές πράξεις), τόνισε η ειδική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Θάλεια Δραγώνα σε διημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμος Βύρωνα.

Το θέμα, «τα σχολεία πρόληψης κατά της επιθετικότητας προς τα έσω και έξω», εξετάστηκε εκτενώς από πανεπιστημιακούς καθηγητές, ψυχοπαιδαγωγούς, ψυχολόγους και κοινωνιολόγους ενώ παρουσιάστηκε και η πιλοτική εφαρμογή της παιδαγωγικής μεθόδου, που εμπνεύστηκε ο Γάλλος εκπαιδευτικός Σελεστάν Φρενέ (Celestin Freinet, 1896-1966) ως σύστημα εκπαίδευσης και πρόληψης.

Στο χαιρετισμό του, ο δήμαρχος Βύρωνα Νίκος Χαρδαλιάς υπογράμμισε ότι έχουμε υποχρέωση όλοι μας να προτείνουμε λύση και μάλιστα άμεση για την αντιμετώπιση της συνεχώς αυξανόμενης βίας και της εγκληματικότητας η οποία έχει ήδη φτάσει στη γειτονιά και στα σπίτια μας. Η πρόληψη, συνέχισε πρέπει να καθιερωθεί συστηματικά στο σχολείο, ενώ το σύστημα Φρενέ και η εφαρμογή του νέου σχολείου αποτελεί θετική πρόταση.

Το σύστημα Φρενέ, όπως το παρουσίασε η ψυχοπαιδαγωγός, ειδική της μεθόδου στη Γενεύη Ντίνα Διβάρη, καθιστά το σχολείο έναν αυστηρά οργανωμένο χώρο συνεργασίας, αλληλεγγύης, διαλόγου μάθησης, κριτικής σκέψης, όπου το παιδί «δεν κάνει ότι θέλει αλλά θέλει αυτό που κάνει». Βλέπει ένα σχολείο αυτοεκτίμησης και σεβασμού του άλλου, με στόχο να προλάβει ή και να θεραπεύσει τη βία και τον κοινωνικό αποκλεισμό. Επίσης ο μαθητής βιώνει μέσα σε ένα θεσμοθετημένο πλαίσιο και σε ατμόσφαιρα αλληλοσεβασμού, ευθύνης και συνδιαλλαγής, οικοδομώντας τη γνώση του εαυτού του, του άλλου και του κόσμου.

Στο νέο σχολείο, διευκρίνισε η κ. Δραγώνα, ο νέος μαθαίνει να ζει μέσα σε αυτή τη μικρή κοινωνία σαν άτομο συμμετοχικό, ενεργητικό, δημιουργικό, αυθεντικό και κριτικό. Ο προγραμματισμός του υπουργείου, απαντώντας στο κομβικό ερώτημα τί και πώς το μαθαίνουν τα παιδιά προτείνει έναν ολιστικό τρόπο μάθησης. Καθιστά το πρόγραμμα σπουδών ενιαίο σύνολο γνώσεων τις οποίες πρέπει να κατανοήσει και να εμπεδώσει ο μαθητής από την Α’ Δημοτικού μέχρι το τέλος Γυμνασίου. Έχει συγκεκριμένο στόχο μάθησης ύλης ανά ηλικία. Το πρόγραμμα θα είναι έτοιμο τον Ιούνιο του 2011 και μέχρι τότε θα περικοπεί το 30% της ύλης στις τάξεις Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και Α’ και Β’ Γυμνασίου.

Επίσης, ο μηχανισμός μάθησης θα είναι διαφορετικός, συνέχισε η κ. Δραγώνα, αφού συνδέει τη θεωρία με την πράξη και τη βιωματική κατάσταση του παιδιού, καλλιεργεί έναν ενεργητικό μαθητή με ερευνητική γνώση, συνθετική σκέψη και κριτική αντίληψη. Κλειδί του συστήματος, χαρακτήρισε την τεχνολογία με τους διαδραστικούς πίνακες και το ψηφιακό σχολείο με τη χρήση της ευρυζωνικότητας ως εργαλείο για όλα τα σχολεία.

Στόχος είναι η ύπαρξη ενός υπολογιστή ανά θρανίο μέχρι το 2013. Με τον τρόπο αυτό το σχολείο από κλειστό, στατικό, ανεξελεγκτικό και ανομοιογενές θα μετατραπεί σε εξελισσόμενο, εμπλουτισμένο και ομοιογενές με σημαντικό το ρόλο του εκπαιδευτικού ο οποίος πρέπει να προσαρμοστεί στη διαφοροποιημένη παιδαγωγική και πολλών ειδών επιμορφώσεις. Βεβαίως, ολοκλήρωσε, θα υπάρξει ο απαιτούμενος χρόνος για την προσαρμογή εκπαιδευτικών και μαθητών στο νέο σύστημα. Οι μετατροπές θα γίνονται με βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες εφαρμογές εντός των οποίων περιλαμβάνονται σύντομα η πιλοτική εφαρμογή της ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών αγγλικής στα σχολεία και η πιστοποίησή της από αυτά στη Γ’ Γυμνασίου σε επίπεδο Λόουερ (Lower).

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ